niedziela, 12 października 2025 r.
01.09.2025 14:29
29 wyświetleń
0 komentarzy
nophoto
PKO Bank Polski udostępnił swoją AI – RoBERTa – na platformie Hugging Face. Chce w ten sposób wspierać rozwój sztucznej inteligencji w Polsce i dzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem dotyczącym AI.PKO Bank Polski wzmacnia rozwój AI i dołącza do platformy Hugging Face, jako pierwszy bank w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Hugging Face to duża platforma o międzynarodowym zasięgu, która skupia twórców i użytkowników narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Powstała z myślą o tym, aby ułatwić dostęp do modeli uczenia maszynowego każdemu – od badaczy i programistów, po nauczycieli, firmy i hobbystów.Na platformie Hugging Face (https://huggingface.co/PKOBP) PKO Bank Polski udostępnił model reprezentacyjny RoBERTa o szerokim oknie kontekstowym pozwalającym zrozumieć dokumenty w granicach 15 stron A4 – to pierwszy taki model w Polsce. Jak wyjaśnia PKO, tego typu modele pomimo niewielkich rozmiarów, potrafią osiągać znakomite wyniki w zadaniach takich jak klasyfikacja, ekstrakcja informacji czy przeszukiwaniu dokumentów.  Są one tańsze w utrzymaniu i często przewyższają popularne i znane modele generatywne jak np. GPT.Model, który udostępnił na platformie PKO Bank Polski, powstał dzięki wspólnej pracy zespołu AI Lab z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) pod kierownictwem dr. Marka Kozłowskiego z ekspertami banku. Jest to jeden z pierwszych produktów projektu „Budowa innowacyjnych dużych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz banku”. Sztuczna inteligencja to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin technologii, w której innowacje pojawiają się w błyskawicznym tempie. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, niezbędne jest ścisłe partnerstwo między światem nauki a biznesem. Nauka dostarcza przełomowych odkryć i metod, a biznes wnosi praktyczne zastosowania, zasoby oraz skalę działania. Połączenie tych sił pozwala tworzyć rozwiązania, które nie tylko wyprzedzają konkurencję, ale realnie kształtują przyszłość wielu branż – podkreśla dr Marek Kozłowski.PKO Bank Polski pochwalił się też jednym ze wdrożeń produktów opartych na AI. Chodzi o wyszukiwarkę semantyczną, z której korzystają pracownicy banku. Rozwiązanie pozwala na szybkie dotarcie do potrzebnych informacji takich jak procedury i regulacje.  Wyszukiwarka usprawnia pracę i zwiększa bezpieczeństwo – pozwala pytać w naturalnym języku, szybko uzyskać informacje, a przede wszystkim pomaga pracownikom i poprawia jakość obsługi dla klientów PKO. Rozwiązanie oparte jest na polskich modelach językowych dostarczanych przez PLLuM (Polish Large Language Model).

Zobacz cały artykuł w serwisie www.telepolis.pl »

Komentarze:
Najczęściej czytane
17.08.2025 13:37
113 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
18.08.2025 7:59
106 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
17.08.2025 10:24
103 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
14.08.2025 11:45
98 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
19.08.2025 12:47
96 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
19.08.2025 16:27
91 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
19.08.2025 11:22
89 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
18.08.2025 12:05
82 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
25.08.2025 19:38
76 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl
04.09.2025 10:43
75 wyświetleń
źródło: www.telepolis.pl