01.09.2025 14:29
27 wyświetleń
0 komentarzy
Tagi:
bank,
polski,
akcji,
wyniki,
firmy,
jedna,
połączenia,
pierwszy,
pracy,
polsce,
informacje,
sposób,
platformy,
bezpieczeństwa,
marki,
modelu,
inteligencji,
model,
rozwiązanie,
dostęp,
pozwala

PKO Bank Polski udostępnił swoją AI – RoBERTa – na platformie Hugging Face. Chce w ten sposób wspierać rozwój sztucznej inteligencji w Polsce i dzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem dotyczącym AI.PKO Bank Polski wzmacnia rozwój AI i dołącza do platformy Hugging Face, jako pierwszy bank w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Hugging Face to duża platforma o międzynarodowym zasięgu, która skupia twórców i użytkowników narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Powstała z myślą o tym, aby ułatwić dostęp do modeli uczenia maszynowego każdemu – od badaczy i programistów, po nauczycieli, firmy i hobbystów.Na platformie Hugging Face (https://huggingface.co/PKOBP) PKO Bank Polski udostępnił model reprezentacyjny RoBERTa o szerokim oknie kontekstowym pozwalającym zrozumieć dokumenty w granicach 15 stron A4 – to pierwszy taki model w Polsce. Jak wyjaśnia PKO, tego typu modele pomimo niewielkich rozmiarów, potrafią osiągać znakomite wyniki w zadaniach takich jak klasyfikacja, ekstrakcja informacji czy przeszukiwaniu dokumentów. Są one tańsze w utrzymaniu i często przewyższają popularne i znane modele generatywne jak np. GPT.Model, który udostępnił na platformie PKO Bank Polski, powstał dzięki wspólnej pracy zespołu AI Lab z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) pod kierownictwem dr. Marka Kozłowskiego z ekspertami banku. Jest to jeden z pierwszych produktów projektu „Budowa innowacyjnych dużych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz banku”.
Sztuczna inteligencja to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin technologii, w której innowacje pojawiają się w błyskawicznym tempie. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, niezbędne jest ścisłe partnerstwo między światem nauki a biznesem. Nauka dostarcza przełomowych odkryć i metod, a biznes wnosi praktyczne zastosowania, zasoby oraz skalę działania. Połączenie tych sił pozwala tworzyć rozwiązania, które nie tylko wyprzedzają konkurencję, ale realnie kształtują przyszłość wielu branż
– podkreśla dr Marek Kozłowski.PKO Bank Polski pochwalił się też jednym ze wdrożeń produktów opartych na AI. Chodzi o wyszukiwarkę semantyczną, z której korzystają pracownicy banku. Rozwiązanie pozwala na szybkie dotarcie do potrzebnych informacji takich jak procedury i regulacje. Wyszukiwarka usprawnia pracę i zwiększa bezpieczeństwo – pozwala pytać w naturalnym języku, szybko uzyskać informacje, a przede wszystkim pomaga pracownikom i poprawia jakość obsługi dla klientów PKO. Rozwiązanie oparte jest na polskich modelach językowych dostarczanych przez PLLuM (Polish Large Language Model).
Zobacz cały artykuł w serwisie www.telepolis.pl »